سودا

افراد سوداوی مزاج
سودا سرد و خشک، از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6 است و در طحال تولید می‌شود و طحال را فعال می کند.PH خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می‌رود.
آثار سودا
اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می‌شود. دهان بوی عفونت می‌دهد و کابوس می‌بیند و دچار افسردگی و خستگی، خود خوری، فکر زیاد بدون آنکه بداند، لاغری، بی‌نشاطی، یبوست شدید هفته‌ای یک بار، مدفوع قیری و سیاه، سوزش هنگام دفع ادرار، ادرار تیره خاکستری می‌شود، حالت تهوع، حس تاریکی چشم و شب کوری، تیرگی رنگ پوست و صورت، سوزش معده، خارش زیاد بدن وترک خوردن پوست و قلنج معده.
غذاهای مضر
بادمجان، غذاهای نمک سود، مانند: ماهی دودی، ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور، گوشت گاو و گوساله و گوشت حیوانات پیر، همچنین غذاهای مانده و بیات، ماست، پنیر، چای شیرین، شیرینی جات قنادی و مصنوعی، ترشیجات سرکه، شور، گوجه فرنگی، سس، رب، کلیه ی غذاهای ساندویچی، آب یخ، مرغ و تخم مرغ ماشینی، ماهی، برنج سفید، خوراک عدس (عدسی)، نوشیدن مایعات همراه با غذا، غذاهای سرخ شده، غذاهای فریزر شده، غذاهای زود پزشده، تنقلات مصنوعی، مانند: شکلات، پفک، چیپس، بیسکویت، یخمک، کاکائو و...
افراد سوداوی مزاج از نوشیدن چای به خصوص چای شیرین و هم چنین از مصرف نسکافه، قهوه و دوغ جدا باید خود داری کنند. معمو لا افراد سوداوی مزاج علاقه ی فراوانی به نوشیدن چای، دوغ و ماست پیدا می‌کنند که باید از مصرف آنها پرهیز کرد.
غذاهای مفید
کلیه‌ی غذاهای گرمی بخش، مانند: گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند: قدومه‌ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله‌ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

ویژگیهای ذیل مربوط به مزاج سرشتی افراد سوداوی می باشد.
اغلب افرادی هستند لاغر با استخوانهای نازک و کشیده، پوست سوداوی ها خشک و رنگ آن از حالت سفید تا سبزه و تیره متغیر است، موی بدن سوداوئی ها کم است و موی سرشان به علت سردی و خشکی زودتر دچار سفیدی یا حالت گندمگون می شود، نبض آن ها تقریباً کند اما سفت و باریک است.

در لمس بدنشان سرد و خشک و پوستشان سفت است. بینی آنان خشک است. خواب کم دارند. تحمل هوای سرد را ندارند و در هوای گرم و فصل بهار راحت ترند. در فصل پاییز خیلی اذیت می شوند. تمایل به خوردن شیرینی و گرمی ها دارد. اینها افراد دقیق و منظم، دور اندیش و محاسبه گر هستند و محتاط می باشند.
بیشتر اوقات دچار نگرانی و دو دلی و وسواس در تصمیم گیریها می شوند، افراد لجباز هستند و در تصمیمات خود بسیار پایدار و ثابت قدم هستند. خیلی اهل فکر وخیال هستند. خود خور و درون گرا وکم انرژی هستند. مستعد افسردگی و وسواس اند.
حرکاتشان از حالات آرام و کند تا معمولی متغیر است با احتیاط و دقت صحبت می کنند در نتیجه کلامشان سریع و بلند نیست، زود سیر شده اما سریعاً گرسنه می شوند، قدرت هاضمه بالایی ندارند. از نظر قدرت و میل جنسی ضعیفند و تمایلشان به رفتار محبت آمیز بیش از آمیزش جنسی است.
افراد سوداوی مزاج افرادی خشک، کم معاشرت، تابع مقررات، فنی، دقیق، حسابگر، دور اندیش و اغلب سمج هستند، اگر نسبت به کسی کینه داشته باشند از دل بیرون نخواهند کرد. اصرار دارند که هر کاری را به انجام برسانند و جنبه عقلانی امور را بیشتر مد نظر دارند . دوستی با سوداوی ها کار ساده ای نیست .

توصیه و تدابیر:
سودا چون سرد و خشک است افراد سوداوی بايد از غذاهای گرم و تر بیشتر مصرف نمایند.
در میان فصل ها، پایيز فصل سوداست و بهترين فصل براي حجامت افراد سوداوی نیز فصل پایيز است

توصیه بهداشتی توصیه شده برای این افراد:

خلطی که امروزه مردم بر اثر غلبه آن خلط دچار انواع بیماری ها (از جمله بیمارهای عصبی همچون افسردگی و وسواس، بیماری های پوستی، واریس و ...) می شوند، سودا می باشد.

جهت درمان غلبه سودا از طرف پزشک برای بیمار منع سودازاها تجویز و توصیه می شود و بیمار باید از هر چیزی که باعث تولید سودا برای او می گردد، دوری کند؛ اعم از خوردن مواد سودازا و یا انجام کارها و شرایطی که برای بیمار باعث افزایش سودا می گردد که در ذیل تشریح شده اند.

الف- مواد غذایی سودازا:
مواد غذایی که باعث ایجاد خلط سودا در افراد می شوند عبارتند از کلیه مواد غذایی سرد و خشک و همچنین مواد غذایی ذیل هر چند دارای طبع سرد و خشک نیستند، ولی خوردن آن ها سودازا است که باید از مصرف آنها نیز خودداری نمایند که عبارتند از: 
بادنجان، چای، سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و گوشت گاو 

ب- رفتارها و محیط های سودازا:
1- امواج الکترومغناطیسی:
یکی از عوامل ایجاد سودا در بدن که متاسفانه مردم امروزی در زندگی های صنعتی با آن ها زیاد سر و کار دارند، قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی می باشد. تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و استفاده از تلفن همراه یکی از رایج ترین فعالیت هایی است که فرد را در معرض دریافت بیشتر این امواج قرار می دهد، لذا فردی که منع سودازاها برایش تجویز می شود باید حتی الامکان خود را از آن ها دور کند؛ یعنی نه تنها از این تجهیزات استفاده نکند، بلکه خود را حتی الامکان در معرض این امواج نیز قرار ندهد، تلویزیون، کامپیوتر و گوشی تلفن همراهی که روشن هستند، همگی باعث افزایش سودا می گردند، حتی اگر از آن ها استفاده نیز نشود.
روشن بودن تلویزیون بدون حتی تماشای آن، خواباندن اطفال در کنار تلویزیونهای روشن، خوابیدن در کنار گوشی های تلفن همراه که کار ساعت زنگی را برای ما انجام می دهند، نصب آنتن های تلفن های همراه در پشت بام منازل و ... از عوامل سودازا هستند که باید مردم در این زمینه آگاه شوند و از آنها دوری کنند، این امواج برای بدن ما مضر هستند و ما همه تحت تاثیر این میدان های الکترومغناطیسی قرار می گیریم که همگی سودازا هستند، لذا هر چه کمتر در معرض آنها قرار بگیریم، بهتر هست.


2- دیر خوابیدن و زایل کردن خواب شب، سودازا هست، لذا تنظیم خواب تاثیر خوبی برای افراد سودایی در پی خواهد داشت.
3- کارهای فکری خسته کننده
4- کارهای سخت جسمانی که باعث عرق کردن فراوان می شود
5- آب و هوای خشک
6- غم، غصه و استرس


توصیه هایی برای سودایی ها:
توصیه می شود افرادی که غلبه سودا دارند از سودازاها که در بالا شرح داده شد، دوری کنند و موارد ذیل را رعایت نمایند:
مواد غذایی با طبع گرم و تر زیاد بخورند. دستورات تغذیه را کاملاً مراعات نمایید، بدنشان را با روغن بادام شیرین، روغن مالی نمایید، از حمام گرم حتماً استفاده کنند و حجامت نیز به موقع انجام دهند.
سودایی ها اصلاً نباید از لحاظ جسمی و فکری خود را خسته کنند و هر وقت خسته می شوند باید به اندازه کافی استراحت نمایند، هنگام گرسنگی به اندازه کافی غذا میل نمایند، باید شرایط زندگی ایشان راحت و خوب باشد، در جای خوش آب و هوا زندگی کنند و روحیه خود را باید شاد نگهدارند و اطرافیانشان باید در این امر آن ها را یاری دهند، محل خوابشان نیز باید راحت باشد و از غم و غصه و استرس دور باشند و خوردن روزانه یک لیوان شیر سالم و یک لیوان آب هویج نیز برایشان مفید است.
موارد مذکور را تا زمان تعدیل طبع باید رعایت نمایند.

یکی از داروهای بسیار مفید برای ایشان نیز آب پنیر به همراه افتیمون است.
روش تهیه: 2 لیوان شیر را بجوشانید و در زمان نزدیک به جوش، قبل از آنکه بجوشد و سر ریز شود، دو قاشق افتیمون را در یک پارچه بسته و 5 بار به مدت هر بار 30 ثانیه در شیر زده شود.
سپس در زمان جوش نیز یک قاشق سرکه خانگی به آن بزنید تا شیر ببرد. شعله را خاموش کنید و یک ساعت بعد آنرا صاف کنید، مایع حاصله را آب پنیر می گویند. 
هر روز صبح ناشتا یک لیوان از این آب پنیر را میل کنند. این درمان را ممکن است لازم باشد تا 6 ماه مصرف

نشانه هاي غلبه ي سودا


نشانه هاي غلبه ي سودا که ناشي از رسوبات خون و مرکز آن طحال است؛ عبارتند از:


خستگي و کوفتگي بدن، لاغري، پژمردگي روح و جسم، بي نشاطي و افسردگي، يبوست مزاج، خود خوري، احساس سوزش در هنگام دفع بول، تيره رنگ بودن ادرارو مدفوع و قي، سياه و قيري شکل بودن مدفوع، شور بودن دهان، بوي بد دهان، تاريکي چشم، تيرگي رنگ صورت، شب کوري، سوزش معده، فکر بسيار، ديدن خواب هاي آشفته(کابوس) اخلاق تند و زشت، دلتنگي و بي قراري، به وجود آمدن لکه هاي سياه در بدن، جزام، بيماريهاي پوستي (سودا)، زخم شدن پوست به سبب خارش زياد، قولنج شدن روده (بيماري کوليت)، نسيان و فراموشي يا آلزايمر، حرص زياد. 


افراد سوداوي مزاج، اکثرا دچار بيماريهاي روحي و رواني مي شوند و معمولا تا آخر عمر از داروهاي روان گردان استفاده مي کنند. 


تشخيص مزاج، شخص غذا درمان و يا طبيب را در شناخت نوع بيماري و درمان كمك مي نمايد. درمان بيماري بااين روش بسيار ساده است. 


درمان با اين روش، به حالت در آوردن اخلاط اربعه است. تعادل اخلاط اربعه در بدن هر شخصي مساوي است با سلامتي و عدم تعادل آن ها برابر است با كسالت و بيماري. 


اگر بدن آدمي را دقيقا مورد بررسي قرار دهيم، مي بينيم كه از اندام هاي متعددي تشكيل شده و هر اندامي از سلول هاي خاصي ساخته شده است. هماهنگي اندام ها نيز موجب سلامتي وحيات و ادامه ي آن مي گردد. 


در بدن هر فرد چهار نوع خلط وجود دارد كه آن ها را اصطلاحا اخلاط اربعه مي نامند. اخلاط اربعه عبارتند از صفرا، خون، بلغم و سودا. 


به عنوان مثال، اگر در فردي صفرا غلبه نمايد، اورا صفراوي مزاج و اگر خون غلبه نمايد، اورا دموي مزاج، و اگر بلغم غلبه يابد، اورا بلغمي مزاج مي نامند، همچنان كه اگر در شخصي سودا غلبه نمايد، اورا سوداوي مزاج مي گويند. 


در حالت طبيعي، اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمي بايد به حالت تعادل باشد تا زندگي و ادامه ي حيات او مقدور باشد تعادل اخلاط را مزاج مي ناميم. با مطالعه اخلاط اربعه به طور جداگانه، وظيفه ي هر يك مشخص خواهد شد. 
هر نوع از مواد غذايي يك اثر خاصي بر روي اخلاط اربعه مي گذارد و آن را به حالت تعادل و يا عدم تعادل در خواهد آورد.
به عنوان مثال، استفاده از غذاي چرب و شيرين به طور مداوم، صفرا را افزايش مي دهد، هم چنان كه پرخوري و عدم رعايت اعتدال در مصرف مواد غذايي موجب غلبه ي خون مي شود. استفاده از ترشيجات سركه و لبنيات به مقدار زياد موجب طغيان و ازدياد بلغم و خوردن غذاهاي نمك سود و مانده و نيز خوردن بادمجان به مقدار زياد و يا گوشت حيوانات پير سبب ازدياد سودا مي گردد. 
با تجويز غذاهاي مناسب مي توان مزاج غالب را به حالت تعادل در آورد و شخص بيمار را از حالت بيماري و كسالت نجات داد. فرمول به دست آمده چنين است:
عناصر اربعه طبع اخلاط اربعه مزه ي دهان رنگ زبان
آتش گرم وخشك صفرا تلخ زرد
هوا گرم وتر خون شيرين قرمز
آب سرد و تر بلغم ترش سفيد
خاك سرد و خشك سودا شور سياه

غذاهاي مضر براي افراد سوداوي مزاج 


بادمجان، غذاهاي نمک سود، مانند: ماهي دودي، ماهي شور، خيار شور، نمک زياد، پنير شور، گوشت گاو و گوساله و گوشت حيوانات پير هم چنين غذاهاي مانده و بيات، ماست، پنير، چاي شيرين، شيريني جات قنادي و مصنوعي، ترشيجات سرکه، شور، گوجه فرنگي، سس، رب، کليه ي غذاهاي ساندويچي، آب يخ، مرغ و تخم مرغ ماشيني، ماهي، برنج سفيد، خوراک عدس (عدسي)، نوشيدن مايعات همراه با غذا، غذاهاي سرخ شده، غذاهاي فريزر شده، غذاهاي زود پزشده، تنقلات مصنوعي، مانند: شکلات، پفک، چيپس، بيسکويت، يخمک، کاکائو و... افراد سوداوي مزاج از نوشيدن چاي به خصوص چاي شيرين و هم چنين از مصرف نسکافه، قهوه و دوغ جدا بايد خود داري کنند. معمو لا افراد سوداوي مزاج علاقه ي فراواني به نوشيدن چاي، دوغ و ماست پيدا مي کنند که بايد از مصرف آنها پرهيز کرد. 


غذاهاي مفيد براي افراد سوداوي مزاج 
کليه ي غذاهاي گرمي بخش، مانند: گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شويد و زيره ي سياه استفاده شود. سبزيجات گرم، مانند نعناع، ريحان، ترخون، مرزه، جعفري، تره، انواع کلم، ساقه ي کرفس، عسل، توت، کشمش، انجير، خرما، هل، دارچين، زنجبيل، زعفران زيره و استفاده از بذرهاي ملين، مانند: قدومه ي شيرازي، تخم شربتي و ساير ملين هاي ملايم از جمله ي خوراکي هاي مفيد براي افراد سوداوي مزاج است. 

 

درباره مزاج و طبع سوداویها

سودا سرد و خشك از جنس خاك و رسوب خون است و PH=6 است و در طحال توليد مي شود و طحال را فعال مي كند. PH خون بايد بالاي 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش مي رود) اگر سودا زياد شود طعم دهان شور مي شود – بوي عفونت دهان و كابوس مي بيند و دچار افسردگي و خستگي – خود خوري – فكر زياد بدون آنكه بداند – لاغري – بي نشاطي – يبوست شديد هفته اي يك بار– مدفوع قيري و سياه – سوزش هنگام دفع ادرار – ادرار تيره خاكستري مي شود – حالت تهوع– حس تاريكي چشم و شب كوري – تيرگي رنگ پوست و صورت – سوزش معده– خارش زياد بدن وترك خوردن پوست – قلنج معده

علت

غذا های مانده و بیات و شور و نمك سود سودا را زیاد می كند
غذای مضر برای سوداوی مزاج ها
عدس - نوشابه با غذا - ماهی دودی – غذای مانده و بیات – نمك سود – خیار شور – گوشت پیر (رنگ قرمز تیره) – پنیر نباید بخورند

درمان

خوردن غذای گرم و تر – ملین – سوپ جو (با پاچه گوسفند – كمی زنجبیل زعفران) بعد از سلامتی عسل و قدومه شیرازی مرتب استفاده كنید – توت با آب گرم طهارت کند- –انجیر – خرما – كشمش – هل – دارچین – زیره زعفران

 


نظرات شما عزیزان:

atrisa
ساعت20:45---28 آذر 1393
اگر درست متوجه شده باشم منظورتون اینه که یکی حتما هست؛ بقیه قابل تغییر هستند درسته؟
به من گفته شده سوداوی هستم
میخوام بدونم همین هست یا نه ، بعضی از مشخصه ها رو دارم و خیلی ها رو هم ندارم
چطور میشه مشخص کرد؟
ببین، هر چهار طبع رو بخون، و علایمی که از هرکدوم رو داری برام ایمیل کن..


atrisa
ساعت20:26---28 آذر 1393
سلام
وبلاگ خیلی خوبی دارید
من که استفاده کردم
ولی این که چه کسی چه طبعی داره رو میشه از کجا متوجه شد؟ البته متن اول صفحه راجعبه فصل ها رو خوندم ولی گاهی افراد در اثر بعضی شرایط طبعشون عوض میشه
لطفا راهنمایی کنید
درود بر شما.. طبع با خوراک و موقعیت جغرافیایی قابل تغییر هست.. اما یک طبع داریم که تقریبا ثابته، و موارد دیگه میتونن طبع غالب باشن.. مثل طفراوی مزاج با غلبه سودا یا دم یا بلغم..


سپیدگل
ساعت20:24---28 آذر 1393
وب اموزنده ای دارید موفق باشی.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 23 آبان 1393برچسب:طبع,مزاج,رکن,بلغم,صفرا,دم,خون,لنفاوی,صفرا,سودا,سرد,گرم,خشک,تر,معتدل,ساعت 2:11 توسط سید| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com